تغذیه و سلامتی

محمد زمانی مقدم

تغذیه و سلامتی

محمد زمانی مقدم

تغذیه و سلامتی

9 بیماری که در زمستان بدتر می شوند

پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ب.ظ


بیماری هایی وجود دارند که هر زمستان بدتر می شوند. برخلاف باور عموم فصل آنفولانزا فقط به زمستان محدود نمی شود. فصل آنفولانزا در نواحی مختلف دنیا در زمان های مختلفی تجربه می شود. در کشور هایی با آب و هوای معتدل، از جمله شمال آمریکا ابتلا به آنفولانزا در فصل زمستان شدید تر است اما در مناطق گرمسیر شدت این بیماری با باران های موسمی افزایش می یابد.

 عوامل بسیاری در طول فصل زمستان به افزایش شیوع آنفولانزا در شمال آمریکا کمک میکند. دماهای پایین و رطوبت کمتر شرایط ایده آل برای ویروس محسوب می شوند. علاوه بر این، درجه حرارت پایین هوا مردم را در داخل فضاهای بسته نگه میدارد، که این امر باعث به اشتراک گذاری هوا و ویروس های موجود در هوا بین همه افرادی که کنار هم هستند می شود.

متاسفانه آنفولانزا تنها بیماری نیست که در زمستان بدتر می شود. تغییر در دما، رطوبت و متعاقبا عادت های ما (همچون ماندن در محیط های بسته) میتواند انواع بیماری ها از جمله حملات قلبی تا آسم را تشدید کند. ما نگاهی انداختیم به 9 بیماری رایج که در زمستان تشدید می شوند:

 

1- آنفولانزا

 همانطور که قبلا ذکر شد، فاکتور هایی همچون دما و رطوبت تاثیر زیادی در فصل آنفولانزا در سراسر دنیا دارند. مطابق با اطلاعات مجله ویروس شناسی Journal of Virology ، اوج بیماری همه گیر آنفولانزا در نیمکره ی شمالی بین ماه های نوامبر و مارس(10 آبان تا 10 اسفند) و در نیمکره ی جنوبی بین ماه های مه و سپتامبر (10 اردیبهشت تا 10 شهریور) است.

 در این مطالعه دانشمندان دریافتند که ویروس در درجه حرارت های پایین ( حدود 5 درجه ی سانتیگراد ) و رطوبت کم (20 تا 30 درصد رطوبت نسبی ) به آسانی منتقل می شود، شرایطی که مطابق زمستان نیمه ی شمالی زمین است.

2-  بیماری استفراغ زمستانی Norovirus

 عامل مولد بیماری استفراغ زمستانی یک ویروس حلقوی کوچک (SRSV) است که نوروویروس یا ویروس شبه نورواک نیز نامیده می‌شود. نوروویروس‌ها در روده زندگی می‌کنند و در اثر بهداشت نامناسب و عدم شستن مناسب دست‌ها پس از اجابت مزاج و تماس دست‌ها با اشیاء مختلف و آلوده در سرویس بهداشتی از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شود.

اگر چه می تواند در تمام طول سال به سلامتی انسانها لطمه بزند اما در طول زمستان عفونی تر می شود. نورو ویروس تنها چند روز طول می کشد تا بهبود یابد و اگر بخوبی مایعات مصرف کنید بطور کامل بهبود پیدا خواهید کرد. متاسفانه انواع مختلف Norovirus  وجود دارد .با توجه به اطلاعاتی که CDC  (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها) می دهد شما می توانید با خوردن غذاهای آلوده یا برخورد با افراد آلوده و یا سطوح آلوده به این بیماری مبتلا شوید.

 

3- یرسینیا Yersinia

 یرسینیا یک نوع از باکتری های موجود در خانواده انتروباکتریاسه است. برخی از اعضای یرسینیا در انسان بیماری زا هستند. به طور خاص، Y. پستیس عامل طاعون است. جوندگان مخازن طبیعی یرسینیا هستند و پستانداران به عنوان میزبان خدمت می کنند. عفونت ممکن است از طریق خون یا مصرف مواد غذایی (به خصوص سبزیجات، شیر محصولات پردازش، و گوشت) آلوده به ادرار یا مدفوع منتقل شود.

علائم رایج این بیماری 4 تا 7 روز پس از مواجهه با عفونت ایجاد می شود و از یک تا سه هفته طول می کشد تا بهبودی حاصل شود. از علائم غالب این بیماری درد در ناحیه ی شکم و تب می باشد هر چند گاهی درد مفاصل و جوش های پوستی نیز می تواند رخ دهد.

 

 4- آسم Asthma

 هوای سرد می تواند علائم آسم مانند تنگی نفس و خس خس سینه را تشدید کند. باد و باران که عامل آلرژی هستند هم میتوانند آسم را بدتر کنند. علاوه بر این کار کردن بخصوص در هوای سرد می تواند ایجاد مشکل کند. هوای سرد می تواند باعث انقباض برونش ها شده ( تنگی راه های هوا )و  تنفس را دچار مشکل کند.

 

5- آرتروز Arthritis

 هرچند مطالعات ارتباط معناداری بین آب و هوا و درد مفاصل را نشان نمی دهند اما تعدادی از افراد مبتلا به این بیماری این عامل را علتی بر آرتروز می دانند.

برخی از پزشکان، با وجود فقدان شواهد علمی، نظریه ای ارائه دادند مبنی بر اینکه درد و ورم مفاصل ممکن است در زمستان بدتر شود. دکتر جیمز فانت James Fant استاد پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی، توضیح می دهد که در نتیجه دمای پایین بافت های عضله می تواند منقبض شده و روی رشته های عصبی کشیده شوند و بدین وسیله موجب درد می شوند. علاوه براین سبک زندگی مردم در زمستان کم تحرک و ساکن می شود که این موضوع باعث سفت شدن مفاصل می گردد.

 

6-  سکته قلبی Heart Attack

 سرما های ناگهانی می تواند فشار خون را افزایش دهد که این موضوع فشار بیشتری را به قلب وارد می کند. قلب شما نیز باید شدید تر کار کند تا بدن شما را در طول ماه های زمستان گرم نگه دارد. مطالعات زیست شناسی نشان داده است که هوای سرد می تواند به پلاک آترواسکلروتیک (تصلب شرایین) در رگ های خونی کمک کند.

دماهای پایین تر چربی قهوه ای (بافت چربی تیره رنگ با رگ های خونی فراوان که در تولید سریع گرما در زمستان برای حیوانات و نوزادان انسان موثر  است.) را فعال می کند تا این چربی را به گرما تبدیل کند. این چربی با چربی سفید متفاوت است و بیشتر رایج است. این همان نوع چربی است که وقتی ما بطور نرمال به چاقی فکر می کنیم در فکر این چربی هستیم. متاسفانه به عنوان یک اثر جانبی تبدیل چربی به گرما، این فرایند میزان چربی ذخیره شده در رگ های خونی را افزایش می دهد که این موضوع می تواند به حملات قلبی کمک کند.

 

7- برونشیت Bronchitis

 برونشیت، تورم و التهاب در راه های هوایی ریه هاست که اغلب در زمستان رخ می دهد. این بیماری اغلب به دلیل بیماری های دیگری مانند سرما خوردگی یا آنفولانزا شروع می شود. شایع ترین علامت برونشیت حاد سرفه مکرر است. در افراد سالم معمولا بطور خود به خودی از بین می رود. طول درمان آن از چند روز تا بیش از یکماه متغییر است.

 

8- ذات الریه Pneumonia

 ذات الریه در واقع همان التهاب ریه هاست که بیشتر در زمستان رخ می دهد. ویروس آنفولانزا یکی از شایع ترین علل ذات الریه ی ویروسی است و از آنجا که آنفولانزا اغلب در زمستان رخ می دهد بنابراین ذات الریه هم بیشتر در زمستان اتفاق می افتد.

این باعث می شود کیسه های هوایی کوچک در ریه های شما (alveoli) با مایع پر شوند این همراه با پاسخ ایمنی بدنتان که گلبول های سفید را برای مبارزه با عفونت به منطقه ارسال می کند، می تواند تنفس را خیلی سخت کند. اکثر افراد سالم در یک تا سه هفته بهبود می یابند، با این حال این بیماری می تواند زندگی افراد در معرض خطر همچون کودکان و افراد مسن را تهدید کند.

 

9-  سیاه سرفه Whoopin cough

 در نتیجه ی شناخت سیاه سرفه مشخص شده است که این بیماری در نوجوانان و بزرگسالان رایج است.این بیماری مسری است و باعث سرفه های شدید، خشک و غیر قابل کنترل می شود. با این حال بیشتر افراد سالم روزهای کمی را مبتلا می مانند. این شرایط برای کودکان نوباوه و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند  و یا واکسن دریافت نکردند کشنده است.

 

منبع: سیمرغ



۹۴/۱۱/۲۲
محمد زمانی مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی